زمان تخمگذاری ، طول عمر مرغ چقدر است؟

 

این که مرغ در چند ماهگی تخمگذار میشود و این که یک مرغ تا چند سال عمر میکند وابسته به دو فاکتور نژادمرغ و شرایط نگهداری شامل سیستم بسته (پرورش فقط در سالن) و سیستم نیمه باز (پرورش در سالن و مرتع بصورت همزمان) هست. 

 

و بر این اساس مرغها به دودسته تقسیم می شوند:

١- مرغهای سفید صنعتی

٢- مرغ های بومی

٢- مرغ های بومی

 

مرغ در چند ماهگی تخمگذار میشه؟

مرغهای سفید صنعتی بسته به نژاد به طور میانگین در سن چهار و نیم ماهگی تخمگذار میشن و مرغ های بومی بر اساس نژاد و شرایط نگهداری از چهار و نیم الی شش ماهگی شروع به تخمگذاری میکنند. 

البته اولین تخمهای گله که به آنها نشانه گفته میشه ، ممکنه ٢ الی ٣ هفته زودتر از سنین گفته شده مشاهده بشه. 

 

به طور مثال در مرغ های بومی تخمگذار که توسط تیم تحقیقاتی مینی سالن در سال های اخیر عرضه شده،

اون دسته ای که به نام مرغ اصلاح شده بومی عرضه شدن ، به طور میانگین در سن چهار و نیم الی پنج و نیم

ماهگی شروع به تخمگذاری کردند. 

اما مرغ هایی که با نام نژاد رنگی تیم مینی سالن عرضه شدن، به طور میانگین در سن چهار و نیم الی ۵ ماهگی شروع به تخمگذاری کردن.

 

چه عواملی باعث تاخیر در شروع تخمگذاری مرغ میشه؟

 در مرغ های سفید صنعتی به علت رعایت استانداردها و نگاه حرفه ای تر به این کسب و کار ، غالبا با مشکل تاخیر در تخمگذاری مواجه نیستن ، اما در مرغهای بومی به علت عدم رعایت اصول مدیریتی در سن بلوغ پرنده و در زمان شروع تخمگذاری با مشکل مواجه هستن. در این مقاله میخوانیم.

 

به طور مثال در گله مرغهای رنگی تیم مینی سالن که به مزارع مختلف ارسال میکنیم، سن شروع تخمگذاری در یک مزرعه چهار و نیم ماهگی و و در مزرعه ای دیگه پنج و نیم ماهگی گزارش میشه.

 

زمان تخمگذاری ، طول عمر مرغ چقدر است؟
زمان تخمگذاری ، طول عمر مرغ چقدر است؟

بلوغ دیررس مرغ و تاخیر در زمان شروع تخمگذاری چه پیامدهایی به دنبال داره؟

وقتی گله ما تاخیر در شروع تخمگذاری داشته باشه به این معناست که پرنده هایی که داریم، دان مصرف میکنن اما تخم مرغی تولید نمیکنن که در واحدهای متوسط و بزرگ حتی میتونه باعث ورشکستگی اون واحد بشه.

به طور مثال در یک واحد ٢۰۰۰ قطعه ای از مرغ بومی تخمگذار در سنین قبل از تخمگذاری ، به طور میانگین روزانه ٢٢۰ کیلو دان مصرف میکنند.

اگه به طور میانگین ، یک ماه تاخیر در شروع تخمگذاری داشته باشیم به این معنا هست که به مدت ٣۰ روز ، روزانه ٢٢۰ کیلوگرم دان رو از دست دادیم.

یعنی جمعا ۶۶۰۰ کیلو ؛ که اگه قیمت پایه جیره رو ٣۰۰۰ تومان در نظر بگیریم ، مبلغ ١٩ میلیون و ٨۰۰ هزار تومان از دست داده ایم.

 

نگهداری از جوجه یک روزه


چه کار کنیم که تاخیر در شروع تخمگذاری مرغ نداشته باشیم؟

 بلوغ به موقع وابسته به عواملی چون :

 

ساعات روشنایی ، شدت روشنایی ، جیره مصرفی مرغ ، دمای سالن و برخی فاکتورهای مدیریتی هست که در دوره های آموزشی پرورش مرغ بومی به طور مفصل به همه این نکات پرداخته میشه و همین که در مزرعه خود اون نکات رو رعایت میکنید کافیه. 

 

مرغ چند سال عمر میکنه؟

یک مرغ میتونه بیش از پنج سال زنده بمونه و تا سه سال هم تخمگذاری داشته باشه.

اما در نگاه اقتصادی داستان متفاوته و میزان تخمگذاری هست که تعیین میکنه تا چه زمانی مرغها رو نگه داریم.

 

به طور میانگین میشه گفت مرغهای صنعتی ١٢ ماه تولید دارند.

اگه در چهار و نیم ماهگی به تخم اومده باشن در سن ١۶ ماهگی عمر اقتصادی اونها پایان یافته و فروخته میشن و  سپس گله های جوان (میانگین سه ماهه) که به اونها پولت گفته میشه ، جایگزین میشوند.

در مورد مرغ بومی ، عمر اقتصادی وابسته به نژاد بین ٨ الی ١٢ ماه هست (یعنی میانگین ١۰ ماه) اگه پرنده مادر سن ۵ ماهگی به تخم اومده باشه در نتیجه در سن ١۵ ماهگی عمر اقتصادی پرنده به پایان میرسه و به صورت زنده به بازار عرضه میشه.

هرچند که در روستاها چون نگاه اقتصادی به پرورش مرغ بومی ندارن ازین رو مرغ ها رو تا سن ٣ سالگی نگه داشته و ازشون تخم میگیرند.

50 واقعیت در مورد مرغ ها


بیشتر بخوانید:


[su_posts template=”templates/list-loop.php” posts_per_page=”10″ tax_term=”312″ order=”desc” orderby=”rand”]

 

4.3/5 - (27 امتیاز)