قرقاول سیلور؛ زیباترین نژاد قرقاول

قرقاول سیلور یکی از انواع نژاد قرقاول است که جزو زیباترین گونه های قرقاول نیز به شمار می آید. پرورش پرندگان مربوط به عصر حاضر نیست، از گذشته های دور افراد برای گذران زندگی اقدام به پرورش حیوانات اهلی می کردند. پرندگان نیز جزو این حیوانات اهلی به شمار می آیند. گونه های مختلفی از پرندگان در سراسر دنیا وجود دارند که می توان آن ها پرورش داد.

پرورش انواع پرندگان اهلی حرفه ای بسیار قدیمی می باشد. یکی از مشاغل خانواده های عشایر و روستایی پرورش انواع پرندگان و حیوانات اهلی بوده است و همچنان ادامه دارد. این خانواده ها از طریق پرورش پرندگان معاش خود را تامین می کنند. همچنین یک راه کسب درآمد محسوب می‌ شود. در گذشته پرورش پرندگان اهلی محدود به مرغ، خروس، مرغابی و بوقلمون بوده است.

امروزه گونه های جدید پرندگان شناخته شده اند که قابلیت پرورش دارند.

گونه های جدید پرندگان نیز دو ویژگی دارند:

  • ارزش غذایی دارند .
  • جزو پرندگان زینتی محسوب می شوند.

در نتیجه تمایل به پرورش آن ها زیاد شده است. در حال حاضر پرورش ماکیان محدود به انواع نژاد مرغ نیست. افراد گونه های جدید و شناخته شده ماکیان را تهیه کرده و به پرورش آن در سطح وسیع اقدام می کنند.

پرنده هایی مانند کبک و قرقاول را می‌توان نام برد. قرقاول نژاد های مختلفی را شامل می شود. مانند نژاد ایرانی، سیلور، آمریکای و … را می توان نام برد.

ماکیان به دسته ‌ای از پرندگان اهلی می گویند که برای به دست آوردن گوشت و تخم آن ها توسط انسان پرورش داده می شوند. بال های این پرندگان نسبت به جثه شان کوچک و کوتاه است، در نتیجه پرواز نمی کنند.

در ادامه مطلب با قرقاول سیلور و ویژگی های کامل آن آشنا می شویم.

 

قرقاول سیلور

قرقاول سیلور؛ پر هایی به رنگ نقره

قرقاول سیلور را می توان به عنوان یک پرنده تزیینی پرورش داد. افراد زیادی اقدام به پرورش این پرنده زیبا به صورت گله ای کرده اند.قرقاول گونه های متفاوتی را شامل می شود.

قرقاول نقره ای را در گروه ماکیان اهلی قرار داده اند، زیرا قابلیت پرورش پیدا کرده است. قرقاول سیلور نیز یکی از انواع نژاد قرقاول محسوب می شود که زیستگاه های متفاوتی در سراسر دنیا دارند.

در جنگل های سرسبز و انبوه جنوب شرقی آسیا مانند ویتنام و جنوب چین زندگی می کنند. در مناطقی از کشور آمریکا و جزایر هاوایی نیز این نوع پرنده زیست دارد. گونه های مختلف قرقاول نیز در کشور وجود دارند که شناخته شده هستند.

قرقاول سیلور در انواع شرایط آب و هوایی زندگی می کند. این نوع پرنده مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما و گرمای زیاد دارد. رنگ و شکل ظاهری قرقاول سیلور نر با ماده متفاوت است. قرقاول نقره ای را به راحتی می توان پرورش داد و تکثیر کرد. در نتیجه نگهداری و پرورش آن بسیار آسان است. بیشتر در بوته زار ها و مناطق جنگلی زندگی می کنند. قرقاول نقره ای یا همان سیلور در برابر انواع بیماری ها مقاوم است.

قرقاول سیلور

 

خصوصیات قرقاول سیلور

در ادامه مطلب خصوصیات قرقاول سیلور را به اختصار بیان می کنیم.

قرقاول سیلور (نقره ای) ظاهر زیبایی دارد. رنگ آن بسیار خاص و منحصر به فرد می باشد. پر های سفید و براق متمایل به نقره ای در بدن این پرنده وجود دارد. به این دلیل به آن سیلور یا نقره ای می گویند.

این نوع قرقاول جثه نسبتا بزرگی دارد. رفتار آن نسبت به بقیه نژاد های قرقاول نیز خشن‌تر است. قرقاول سیلور به صورت گروهی و به عبارتی اجتماعی زندگی می کنند. به این دلیل است که پرورش آن به صورت گله ای بسیار آسان تر است. قرقاول سیلور با توجه به رفتار های خشنی که دارد نیز مشهور است.

هوش بسیار بالایی دارند و خطر را به راحتی تشخیص می‌دهند. قرقاول سیلور ماده ترسو تر از سیلور نر است.  قرقاول نر و ماده پاهایی بلند و پنجه هایی قوی دارند. سرعت زیادی دارند و تا ارتفاع چند متر پرواز می کنند. نر قرقاول چند ماده را سرپرستی می‌کند. پرنده نر از لحاظ ظاهر با جنس ماده تفاوت دارد.

دامنه تغذیه این پرنده بسیار گسترده است. در طبیعت از میوه، تخم گیاهان، کرم ها و حشرات تغذیه می کنند. اما برای پرورش آن ها می توانید از انواع دانه ها، سبزیجات، گیاهان علوفه ای، دانه سویا، دانه ذرت، گندم، جو و … استفاده کنید. از دادن غذا های شور، تند و چرب به آن ها خودداری کنید، زیرا برای قرقاول مضر می باشد.

قرقاول سیلور

 

مشخصات قرقاول سیلور

مشخصات قرقاول سیلور به این صورت است که رنگ پر های ماده و نر متفاوت است. جالب است بدانید که رنگ نقره‌ای فقط در جنس قرقاول نر وجود دارد. قرقاول ماده پر و بال هایی به رنگ قهوه ‌ای دارد. قد ماده نسبت به نر کوتاه تر است و جثه ای کوچکتر نیز دارد.

جثه نژاد سیلور از دیگر گونه های قرقاول بزرگتر است. طول بدن سیلور با احتساب دم از 120 تا 150 سانتیمتر متغیر است. اندازه دم آن قبل از بلوغ حدود 30 سانتیمتر است. طول دم بعد از بلوغ تا 75 سانتیمتر نیز می رسد. وزن قرقاول نر از 1200 تا 2100 کیلو گرم متغیر است.

جثه سیلور ماده کوچک تر است و وزن آن بین نیز 1000 تا 1100 کیلو گرم می باشد. طول بدن سیلور ماده از 30 تا 90 سانتیمتر تغییر می کند. طول بدن ماده تا قبل از بلوغ 55 سانتی متر طول دارد. دم قرقاول ماده بعد از بلوغ به حداکثر می رسد.

پر های سیلور نر شامل پر های سفیدی است که کاملاً براق هستند و متمایل به رنگ نقره ای می باشند. پشت قرقاول سیلور از قسمت سر و گردن تا قسمت دم سفید مایل به نقره ای است. در بین پر های سفید نوار های خیلی باریک به رنگ سیاه نیز دیده می ‌شود.

پر های زیرین پرنده نر تناژ آبی براقی نیز دارد. در قسمت جلو و شکم پر ها کاملاً سیاه هستند. تاج قرقاول سیلور به رنگ سیاه است. به دلیل ویژگی های ظاهری زیبا در گروه پرندگان زینتی قرار دارند.

قرقاول سیلور ماده پشت آن با پر های قهوه ای پوشیده شده است. پر های زیر شکم سفید با نوار های سیاه است.

از طریق رنگ پر ها قرقاول نر و ماده قابل تشخیص هستند. آواز های قرقاول ماده و نر نیز با هم تفاوت دارد. البته بین قرقاول نر و ماده شباهت‌ هایی وجود دارد. هر دو پا هایی به رنگ قرمز دارند. صورت آن ها نیز قرمز است. تاج قرقاول نر و ماده از پر ساخته شده است.

گوشت و تخم قرقاول سیلور به دلیل خواص غذایی و پروتئین های موجود در آن بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

 

قرقاول سیلور

 

پرورش قرقاول سیلور

پرورش قرقاول سیلور آسان است اما باید نهایت دقت را به کار برد. این پرنده به دلیل مقاومت و ذات خشنی که دارد در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است. در مناطق خشک و گرم تا دمای 55 درجه سانتیگراد را  تحمل می کند. در مناطق با شرایط آب و هوایی که دما تا منفی 15 درجه سانتیگراد می رسد نیز می تواند تحمل کند.

اگر قصد دارید آن ها را به صورت گله ای پرورش دهید باید از آن ها در برابر سرما و گرما محافظت کنید. بهتر است از سیستم های سرمایشی و گرمایشی مخصوص مرغداری ها استفاده کنید و آن ها را در سالن های پرورش نصب کنید. البته می توان در محیط های باز با شرایط متفاوت نیز پرورش داد.

قرقاول سیلور می تواند تا چند متر را پرواز کند. در نتیجه باید دور محل را تا ارتفاع چند متر حصارکشی کنید. حصارکشی می ‌تواند به صورت توری یا دیوار انجام شود.

در ایران قرقاول سیلور را می‌توان به راحتی پرورش داد و شرایط پرورش محیا است.

بهترین بستر و زمین برای پرورش زمین ماسه ای شبیه به ماسه ساحل است. در صورت نبود چنین بستری می توان از کاه و کلش یک زمین مناسب برای پرورش قرقاول سیلور فراهم کرد. اگر تعداد آن ها کم باشد فضایی به طول 8 تا 12 متر مناسب است.

قرقاول ماده بین 20 تا 30 عدد در سال تخم گذاری دارد. قرقاول خیلی دیر به سن بلوغ می رسد. این پرنده در حدود دو سالگی و در بعضی موارد در سن یک سالگی به بلوغ می رسند.

برای شروع پرورش ابتدا یک مکان مناسب با ویژگی های بالا (زمین خاص) محیا کنید. برای پرورش تعداد زیاد بهتر است مکان سر پوشیده باشد. درست است که قرقاول سیلور تحمل سرما را دارد اما باید در فصل سرما در مکان سرپوشیده و گرم باشند تا تلف نشوند.

 

جوجه قرقاول

 

روش های مختلف برای پرورش قرقاول سیلور

برای شروع پرورش قرقاول سیلور از سه طریق می توانید اقدام کنید.

خریدن تخم نطفه دار برای پرورش قرقاول سیلور: خرید تخم نطفه دار از بهترین روش ها برای شروع پرورش قرقاول سیلور است. روند جوجه کشی از طریق ماشین جوجه کشی انجام می شود. قیمت تخم نطفه دار نسبت به دیگر روش ها ارزان تر است.

حتما تخم ها را از یک پرورش دهنده قرقاول سیلور تهیه کنید تا تخم تقلبی را به شما نفروشند. این روش ارزان ترین راه برای شروع پرورش نژاد سیلور می باشد.

خرید جوجه برای پرورش قرقاول سیلور: اگر ماشین جوجه کشی ندارید برای شروع پرورش قرقاول سیلور می‌توانید جوجه قرقاول را بخرید. جوجه ها قیمت بالاتری نسبت به تخم نطفه دار دارند. جوجه ها را از پرورش دهنده سیلور تهیه کنید زیرا جوجه ها در نژاد های مختلف شبیه به هم هستند.

جوجه قرقاول در روند رشد می تواند با شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری داشته باشد. جوجه ها در هنگام خرید باید سالم و سرحال باشند. اگر بیماری داشته باشند تقریباً قابل تشخیص است.

دارو ها و واکسن های لازم برای مقابله با بیماری های مختلف را به جوجه ها تزریق کنید. سعی کنید جوجه ها را در یک جای گرم نگهداری کنید تا به سن بلوغ برسند.

 

خرید قرقاول سیلور بالغ و مولد: در این روش توصیه می شود قرقاول هایی را بخرید که در سن تخم گذاری هستند. می‌توانید آن ها برای تهیه تخم نطفه دار و جوجه کشی نگهداری کنید. قرقاول سیلور بالغ و مولد بسیار گران قیمت است و هزینه زیادی را می طلبد.

 

تخم قرقاول

 

جوجه قرقاول سیلور

جوجه های قرقاول در گونه های مختلف شباهت زیادی به هم دارند. زاد و ولد در نژاد قرقاول سیلور با شروع فصل بهار آغاز می شود و تا پایان فصل گرم ادامه دارد. قرقاول های ماده در سال به طور طبیعی بین 20 تا 30 عدد تخم می گذارند. این میزان تخم گذاری را می توان افزایش داد.

برای پرورش آن و تولید جوجه قرقاول سیلور می توان آن ها را در محیط های سرپوشیده و کاملاً بسته در شرایط مصنوعی مناسب نگهداری کرد.

در کلیه فصول سال می توان تعداد تخم گذاری قرقاول را افزایش داد. در صورت تخم گذاری بیشتر امکان پرورش جوجه قرقاول نیز افزایش می یابد.

زمانی که تخم های نطفه دار را درون ماشین جوجه کشی قرار می دهید حدود 26 تا 28 روز طول می‌کشد تا تخم نطفه دار به جوجه تبدیل شود.

همان طور که اشاره شد سن بلوغ جوجه قرقاول از دو سالگی است. برای شروع پرورش قرقاول می‌توانید جوجه قرقاول را تهیه کنید.

جوجه کشی قرقاول با جوجه کشی بقیه پرندگان تفاوت دارد، زیرا رطوبت مورد نیاز قرقاول سیلور نسبت به بقیه نژاد های قرقاول بیشتر است. در زمان جوجه کشی نیاز به یک سیستم گهواره ‌ای و اکسیژن رسانی خاص وجود دارد.

 

پرورش جوجه قرقاول به دو روش

تهیه جوجه قرقاول سیلور به دو روش انجام می شود:

پرورش جوجه به روش طبیعی: در این روش سیلور ماده بر روی تخم ها می خوابد. بین 26 تا 28 روز طول می کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند. برای این روش به پرنده نر و ماده نیاز است تا شرایط کچ در قرقاول سیلور فراهم شود.

روش دوم روش جوجه کشی مصنوعی است. توسط دستگاه جوجه کشی انجام می شود. هر دو دستگاه خانگی و صنعتی عملکرد یکسانی دارند. دستگاه باید دارای یک سنسور قوی باشد تا رطوبت و دما در داخل دستگاه را با دقت نشان دهد. دستگاه باید بتواند رطوبت و حرارت مورد نیاز را تامین کند.

اشاره شد که این پرنده رطوبت بالایی نیاز دارد. برای تامین رطوبت می توان از ظرف یا پمپ آب رطوبت ساز خودکار التراسونیک استفاده کرد. همچنین دستگاه باید دارای برد جوجه کشی هوشمند باشد.

بعد از گذشت 7 روز از قرار دادن تخم نطفه دار در داخل دستگاه گذشت باید از زنده بودن جنین مطمئن شوید. با استفاده از یک چراغ قوه می توانید از زنده بودن جوجه ها و رشد آن مطمئن شوید. زمانی که جوجه ها از تخم بیرون آمدند آن ها را به یک مکان دیگر (دارای شرایط مناسب) ببرید. دما در مکان پرورش جوجه های قرقاول سیلور باید 32 درجه سانتی گراد باشد، زیرا جوجه ها ضعیف هستند.

از نور مادر مصنوعی برای جوجه های قرقاول سیلور استفاده کنید تا جوجه ها گرما را احساس کنند.

این‌ عامل باعث می‌شود که جوجه ها استرس کمتری داشته باشند. اشتهای آن ها افزایش می یابد و غذای بیشتری مصرف می کنند. در زمان مناسب جوجه های قرقاول را واکسن بزنید تا در برابر بیماری مقاوم شوند. باید آب خوری و دانه خوری ها مناسب با قد جوجه ها طراحی شوند. کف محیط باید نرم باشد تا جوجه ها زخمی نشوند.

دقت داشته باشید که جوجه های قرقاول در یک روز اول نیازی به غذا ندارند. یک محلول که از آب و شکر تشکیل شده است برایشان کافی است. البته باید میزان استفاده از آن استاندارد باشد.

غذای جوجه های قرقاول سیلور یک جیره مخصوص است که باید از مراکز که خدمات دامپزشکی دارند و البته دارای مجوز هستند تهیه کنید.

قرقاول سیلور

 

خرید قرقاول سیلور

زمانی که قصد خرید قرقاول سیلور (برای پرورش یا نگهداری) دارید باید به چند نکته توجه کنید:

نکته اول اینکه قرقاول سیلور در سن مولد یعنی تخم گذار باشد. بهتر است سن قرقاول سیلور تخم گذار بین 11 تا 17 ماه باشند.

نکته دیگر اینکه باید نسبت پرنده ماده به نر در گله رعایت شود. یعنی به ازای هر هشت قرقاول سیلور ماده یک قرقاول سیلور نر کفایت می کند. باید از قبل مشخص کنید که قرقاول ها را در چه مکانی (محیط بسته یا باز) می خواهید نگه داری کنید.

قیمت تخم نطفه دار قرقاول سیلور حداقل 300 هزار تومان می باشد. قرقاول سیلور ماده در حدود 700 الی 800 هزار تومان قیمت دارد. البته نوع زینتی قرقاول نقره ای نیز گران تر است.

امروزه در کشور افراد زیادی اقدام به پرورش گونه های مختلف قرقاول کرده اند. اگر اصول کلی برای پرورش قرقاول رعایت شود، به آن ها رسیدگی کامل شود (حداقل تا زمان بلوغ) و تلفات در هنگام پرورش نزدیک به صفر باشد می توانند درآمد خوبی را کسب کنند.

 

گونه های قرقاول

قرقاول به دلیل زیبایی خاص و رنگ های خیره کننده ای که دارد جزو دسته پرندگان زینتی محسوب می شوند. در ایران نیز یک نوع قرقاول زندگی می کند که چهار زیر گونه دارد. قرقاول سرخس، ارسباران، تالش و گلستان را می توان نام برد. انواع قرقاول در مناطق مختلفی از کره زمین زندگی می کنند. از کشور های آسیای شرقی تا جزایر هاوایی گونه های مختلف قرقاول زندگی می کنند. قرقاول بیشتر مناطق جنگلی و بوته زار را برای زندگی ترجیح می دهند.

گونه های شناخته شده قرقاول به شرح زیر می باشد:

قرقاول ایرانی، قرقاول آمریکایی، قرقاول خزری، قرقاول پاکستانی، قرقاول سیلور و قرقاول طلایی که زیباترین رنگ بندی ها را دارد.

نژاد های مختلف قرقاول نیز به شرح زیر می باشد:

آرگوس بزرگ، سیامی، کالیج، میکادو، سبز، ریوز، گوش سفید، طاووسی پالاوان، الیوت، گوش دار قهوه ای و … را می توان نام برد.

4.5/5 - (8 امتیاز)