پرورش مرغ تخمگذار

پرورش مرغ تخمگذار جهت تولید تخم مرغ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که به عنوان یکی از مهم ترین مواد مصرفی در چرخه ی غذایی نقش بسزایی دارد از همین رو ،پرورش مرغ تخمگذار می بایست بر اساس اصول و استاندارد های جهانی انجام پذیرد.

جهت پرورش مرغ تخمگذار باید سیکل و دوره ی عمر مرغ، از همان بدو تولد مورد توجه قرار گیرد .مراقبت از جوجه یک روزه می تواند تعیین کننده ی افزایش یا کاهش تخم گذاری جوجه یک روزه در آینده شود بنابراین عوامل زیادی می تواند در پرورش این پرنده ی تخمگذار موثر باشد .همچنین نگهداری جوجه ی رسمی یا محلی از لحاظ رسیدگی باید از شرایط مناسبی برخوردار باشند و رسیدگی در چند هفته ی اول عمر این طیور، بسیار حائز اهمیت است .

دقت در نوع تغذیه و شیوه ی نگهداری جوجه مرغ و خروس می تواند تعیین کننده ی میزان باروری در آینده برای این پرندگان باشد زیرا قدرت باروری این دو پرنده از عامل تغذیه و نحوه ی رسیدگی ،تاثیر می پذیرد که هرچه عوامل ذکر شده در بهترین شرایط برای طیور پرورشی فراهم شود و بر اساس اصول و استاندارد های جهانی باشد و سخت گیری بیشتری در این کار به عمل آید ،این طیور بازدهی بالاتری خواهند داشت .

  مرغ تخمگذار  

عوامل موثر در پرورش مرغ تخمگذار

عوامل بسیاری در رشد و پرورش طیور تخمگذار نقش دارند که شامل تغذیه ، محیط و شرایط نگهداری و درجه ی دما می شود که بر اساس نوع نژاد مرغ تخمگذار ، نسبت این شرایط، قابل تغییر خواهد بود که با دخالت در هر کدام از گزینه های انتخابی می توان شرایط تخم گذاری را تحت تاثیر قرار داد.

  دان مرغ که همان عامل اصلی در تغذیه ی مرغ محسوب می شود شامل یک سری ترکیبات مخصوص است که از نظر ترکیب غذایی می بایست کامل ترین فرمولاسیون تغذیه را شامل شود که می تواند ویتامین و مواد معدنی و یا ترکیبات ذرت ، گندم و کنجاله سویا را در برگیرد .که هرکدام از این مواد مغذی را می توان به طور جداگانه در دان مرغ به کار برد و یا با تغییر در نسبت درصد این ترکیبات به یکدیگر ،آن ها را به صورت ترکیبی و تحت نظر متخصصین تغذیه ی طیور ، به کار برد . همچنین در تغذیه ی مرغ تخمگذار باید استاندارد های غذایی رعایت شود تا بتوان عملکرد یک دوره ی مشخصی از پرنده ی تخمگذار را مورد بررسی قرار داد تا بتوان بهترین روال را برای تغذیه و شرایط نگهداری مرغ تخمگذار انتخاب کرد تا نتیجه ی مطلوبی حاصل شود .

پس از گذراندن دوره های پرورش که تحت نظر افراد متخصص در این زمینه صورت می گیرد، و باعث آمادگی این طیور برای تخم گذاری شده که برای فروش ارائه می شوند .

  تجهیزات پرورش مرغ تخمگذار  

تجهیزات پرورش مرغ تخمگذار

تجهیزات پرورش مرغ  می بایست از بالاترین کیفیت برخوردار باشد تا عملکرد مطلوبی از مرغ دریافت شود که این تجهیزات، آبخوری و دانخوری ، سیستم گرمایش تابشی ،دستگاه جوجه کشی ،قفس مرغداری و بسیاری از لوازم ضروری دیگر را شامل می شود .  اساسا تجهیزات پرورش طیور از قابلیت بالایی برخوردارند و باعث تسهیل دسترسی و کنترل شرایط یک مرغداری مجهز می باشند .و باعث بهبود عملکرد و بازدهی بیشتر مرغ تخمگذار می شود که در نهایت موجب افزایش تولیدات و بهره وری بیشتر جهت ارائه و فروش می شود .  



بیشتر بخوانید:


[su_posts template=”templates/list-loop.php” posts_per_page=”10″ tax_term=”312″ order=”desc” orderby=”rand”]

 

4.2/5 - (8 امتیاز)