صفر تا صد پرورش بوقلمون

بوقلمون ها با مرغ‌ها تفاوت بسیاری دارند. آنها پرندگان بی‌نظیری هستند که به‌سادگی می‌توانند به بهترین دوست؛ خوراک؛ پوشاک؛ منبع کسب درآمد و موارد دیگر برای انسان‌ها تبدیل شوند. پرورش بوقلمون یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد بوده که نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیز ندارد. در صورت داشتن فضا و سرمایه کافی برای پرورش بوقلمون، ابتدا باید سعی کنید سطح اطلاعات و تجربه خود را در زمینه انواع نژادها؛ واکسیناسیون؛ بیماری‌ها؛ کار با دستگاه جوجه کشی و سایر موارد مربوط به پرورش بوقلمون، افزایش داده و سپس، با آگاهی کامل اقدام نمایید.

هدف شما از پرورش بوقلمون چیست؟

برای پرورش بوقلمون باید ابتدا از خودتان بپرسید: هدفتان از پرورش بوقلمون چیست؟

به عبارت دیگر، باید مشخص کنید که فقط می‌خواهید بوقلمون گوشتی پرورش دهید و یا اینکه قصد دارید با پرورش بوقلمون مولد، تخم نطفه‌دار بوقلمون تولید کرده و یا به فکر تولید جوجه یک روزه بوقلمون هستید.

صفر تا صد پرورش بوقلمون

 نژاد بوقلمون پرورشی خود را انتخاب کنید.

بوقلمون، نژادهای مختلفی دارد. برخی از این نژادها عبارت است از: بومی؛ بیوتی؛ نیکولاس؛ هیبرید و… برای افراد کم‌تجربه که به تازگی اقدام به پرورش بوقلمون نموده‌اند، انتخاب نژاد بوقلمون بومی اصلاح شده، گزینه‌ای عالی و مقرون به صرفه به شمار می‌رود. این بوقلمون‌های بومی، در طول ۶ الی ۷ ماه رشد کرده و حدودا ۳۵ کیلوگرم دانه مصرف می‌کنند. بعد از گذشت این مدت زمان، بوقلمون‌ها به وزن تقریبی ۷ کیلوگرم خواهند رسید.


مزایا و معایب خرید بوقلمون های مولد

اگر چه قیمت بوقلمون‌های مولد نسبت به بوقلمون‌های گوشتی بالاتر است، اما بدون وجود بوقلمون‌های نر، امکان جوجه‌کشی از تخم بوقلمون‌های ماده وجود نخواهد داشت. بنابراین، به ازای هر ۳ تا ۴ عدد بوقلمون ماده، خرید یک بوقلمون نر سالم و سرحال ضروری می‌باشد. یکی از مهم‌ترین مزایای خرید بوقلمون‌های مولد، افزایش چشمگیر راندمان جوجه کشی می‌باشد. علاوه بر این، تخم‌های تولید شده توسط بوقلمون‌های مولد، کیفیت و تازگی بسیاری نسبت به تخم‌های نطفه‌دار خریداری شده خواهند داشت.

مزایا و معایب خرید بوقلمون های مولد

مزایا و معایب خرید تخم نطفه دار بوقلمون

اگر چه استفاده از تخم‌های نطفه دار، به دلیل پایین بودن قیمت آنها نسبت به بوقلمون‌های مولد، مقرون به صرفه‌تر است؛ اما عدم اطلاع از وضعیت تخم‌ها و کیفیت نطفه درون آنها، موجب کاهش بازده جوجه‌کشی و در نتیجه کاهش سوددهی در پرورش بوقلمون خواهد شد.

 

 تخم نطفه دار بوقلمون

اهمیت فوق العاده بازارسازی قبل از شروع کار پرورش بوقلمون

قبل از آغاز فعالیت در زمینه پرورش بوقلمون، باید با مشورت با یک مجموعه کمک‌رسان بازار، از وجود بازار فروش این پرنده، اطمینان حاصل کنید. در صورت عدم وجود بازار فروش، می‌توانید خودتان اقدام به بازارسازی نمایید. برای بازارسازی و فروش محصولات این پرنده نیز، می‌توانید مشتریان را از طریق تولیدکننده‌ها یا فروشنده‌های قدیمی این محصول شناسایی کرده و عملیات فروش خود را آغاز کنید.


چگونه جوجه کشی بوقلمون انجام دهیم؟

برای انجام جوجه‌کشی بوقلمون و داشتن واحد جوجه‌کشی برای این پرنده، شما نیاز به دستگاه جوجه‌کشی بوقلمون خواهید داشت. تنها تفاوت دستگاه جوجه‌کشی بوقلمون نسبت به دستگاه جوجه‌کشی مرغ، وجود شانه‌های پلاستیکی مخصوص تخم بوقلمون می‌باشد.

 جوجه کشی بوقلمون

چگونه برای پرورش بوقلمون مجوز بگیریم؟

فعالیت در زمینه پرورش بوقلمون نیز مانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر نیاز به کسب مجوز دارد. سازمان جهاد کشاورزی هر استان، مرجع قانونی صدور موافقت اصولی؛ پروانه تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای ایجاد یک واحد پرورش دام یا پرندگان اهلی است. متقاضی برای دریافت مجوز، باید کار خود را با تنظیم و تحویل درخواست کتبی پرورش بوقلمون آغاز کند. برای این کار متقاضی باید کارت ملی؛ سند مالکیت یا اجاره‌نامه محل پرورش بوقلمون را به جهاد کشاورزی برده تا نامه موافقت اصولی را دریافت نماید. بنابراین، اولین مرحله دریافت مجوز فعالیت در زمینه پرورش شترمرغ، دریافت نامه‌ای تحت عنوان “موافقت اصولی” می‌باشد. این نامه به معنی موافقت اولیه برای شروع فعالیت پرورش بوقلمون بوده، اما از نظر قانونی، هیچگونه حقی برای انجام این کار ایجاد نخواهد کرد.

به همراه این نامه، نامه هایی تحت عنوان استعلام برای مراجع مختلف از جمله اداره کل دامپزشکی استان؛ اداره کل محیط زیست و… صادر خواهد شد. مهم‌ترین بخش اخذ مجوز برای پرورش بوقلمون، نوشتن یک طرح توجیهی برای پرورش این پرنده می‌باشد. این طرح را می‌توان با راهنمایی شرکت‌های مشاور مهندسی دام و طیور تهیه نمود. بعد از دریافت موافقت نامه و تحویل طرح توجیهی پرورش بوقلمون و نقشه اجرایی آن به مراجع ذکر شده، ” پروانه تاسیس پرورش بوقلمون” توسط “کمیسیون صدور پروانه‌ سازمان جهاد کشاورزی استان”، صادر خواهد شد. در صورتی که بخواهید از تسهیلات بانکی پرورش بوقلمون بهره‌مند شوید، نیاز به “پروانه تاسیس” خواهید داشت. پس از اتمام عملیات ساختمانی، “پروانه بهره‌برداری” صادر شده و متقاضی می‌تواند رسما فعالیت خود را در زمینه پرورش بوقلمون آغاز نماید.

 

بوقلمون

برای پرورش بوقلمون به چه شرایطی محیطی نیاز است؟

دمای مناسب برای پرورش بوقلمون

جوجه یک روزه بوقلمون در هفته‌های ابتدایی زندگی، نمی‌تواند خود را با شرایط دمایی محیط وفق دهد، به همین دلیل، استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب، برای تنظیم و حفظ درجه حرارت مناسب بدن جوجه بوقلمون‌ها ضروری است. در صورت استفاده از هیتر برای گرم نمودن فضای سالن، باید دقت کنید تا حرارت محیط به‌صورت یکنواخت و با درجه مناسب باشد. اگر از دستگاه مادر مصنوعی برای تنظیم دما استفاده می‌کنید، باید با کشیدن حصار دور دستگاه مانع از فاصله گرفتن جوجه‌ها از دستگاه شوید؛ چون در صورت فاصله گرفتن، ممکن است جوجه‌ها سرما بخورند.

تنظیمات دما در هفته‌های مختلف زندگی جوجه های بوقلمون:

در آغاز پرورش بوقلمون، دما باید در حدود ۳۴ الی ۳۶ درجه سانتی گراد باشد. پس از گذشت مدتی از تولد جوجه‌ها، دما را به صورت تدریجی کاهش دهید. یعنی دما در اواخر هفته اول باید ۳۲ درجه سانتیگراد باشد؛ در هفته دوم دما باید به ۲۹ درجه سانتی گراد؛ هفته سوم ۲۶؛ هفته چهارم ۲۴؛ هفته پنجم ۲۱ و از هفته ششم تا پایان دوره پرورش، دما نباید به کمتر از ۱۸درجه سانتی گراد برسد.

 

بوقلمون

فضای مورد نیاز برای پرورش بوقلمون:

فضایی که برای پرورش هر یک عدد جوجه لازم است، در هفته اول برای هر ۳۰ جوجه یک متر مربع؛ در هفته دوم تا چهارم برای هر ۲۰ جوجه یک متر مربع؛ درهفته پنجم و ششم برای هر ۱۰ جوجه یک متر مربع؛ درهفته هفتم و هشتم برای هر ۸ جوجه یک متر مربع؛ در هفته نهم تا دوازدهم برای هر ۵ جوجه یک متر مربع ودر هفته سیزدهم تا بیستم برای هر ۲ تا ۳ بوقلمون یک متر مربع می‌باشد.

مقدار نور مورد نیاز برای پرورش بوقلمون در فضای باز:

شدت نور و رنگ نور مورد نیاز برای پرورش بوقلمون در فضای باز اهمیت ویژه‌ای دارد. استفاده از نور قرمز و سبز در افزایش رشد جوجه بوقلمون‌ها تاثیرگذار بوده نسبت به نور سفید اثر بهتری دارند. به هیچ وجه از نور آبی در مدت ۲۴ ساعت استفاده نکنید. این نور مضرات زیادی برای بوقلمون‌ها در پی خواهد داشت.

ساعات استفاده از نور در پرورش بوقلمون در فضای باز:

برای استفاده از نور در پرورش بوقلمون در فضای باز باید به عوامل مختلفی از جمله: نژاد؛ روش نگهداری و سن فرستادن آنها به کشتارگاه توجه نمود. در ۴۸ ساعت ابتدایی تولد جوجه بوقلمون‌ها، باید به صورت ۲۴ ساعته، در سالن پرورش جوجه‌ها از نور استفاده نمود. پس از گذشت مدتی از عادت کردن جوجه‌ها به خوردن و نوشیدن، می‌توان به‌صورت تدریجی نور سالن را کاهش داده و این میزان را به ۱۴ تا ۱۸ ساعت در شبانه روز رساند.

شدت نور:

نور سالن باید در ۴۸ ساعت ابتدایی تولد جوجه‌ها زیاد بوده و پس از این مدت، می‌توان کم کم میزان نور را ضعیف‌تر نمود. از ۶ تا ۲۲ هفتگی جوجه‌ها، باید به مدت ۱۴ ساعت از نور ضعیف استفاده کرد. از ۲۲ تا ۳۰ هفتگی جوجه‌ها مدت زمان نیاز به نور و روشنایی، به ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز کاهش خواهد یافت.  

جوجه بوقلمون

تهویه و رطوبت:

از آنجا که جوجه بوقلمون‌ها برای رشد و نمو هرچه بهتر، نیاز به تهویه‌ای مناسب و هوایی پاک و تازه دارند، باید با بکار بردن پنجره‌های تهویه‌ای و هواکش‌های برقی، این شرایط را برای آنها فراهم نمود. باید دقت شود که تهویه نباید موجب کاهش دمای سالن شود. ضروریست برای هر متر مربع لانه بوقلمون، دست کم یک دهم متر مربع پنجره قرار داده شود.  یکی از نشانه‌های بروز اشکال در سیستم تهویه، ایجاد رطوبت و بوی غیرطبیعی و نامناسب می‌باشد. خشکی سالن پرورش جوجه‌ها باید مناسب بوده و در صورت وجود خشکی زیاد هوا، رشد پرهای این پرنده کاهش خواهد یافت. برای عدم ایجاد هوای خشک و حاوی گرد و خاک، رطوبت سالن باید در حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد باشد.

بستر کف سالن:

نرم و مناسب بودن بستر کف سالن پرورش بوقلمون، یکی از موارد بسیار مهمی است که باید در ابتدای شروع کار به آن توجه نمایید. به علت وزن بالای این پرنده مخصوصا در نژادهای بومی اصلاح شده، وزن زیادی به پاهای این پرنده وارد می‌شود. بنابراین، انتخاب بستری نرم و راحت با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه مانند پوشال؛ کلش؛ خاک اره؛ رول‌های مقوایی؛ کاغذ (روزنامه)؛ ماسه و… اهمیت ویژه‌ای دارد. استفاده از پوشال نراد به ضخامت حداقل ۷ سانتیمتر به علت نرم و جاذب رطوبت بودن، گزینه مناسبی است. همچنین، ابعاد این بستر موجب می‌شود بوقلمون نتواند آن‌را بخورد. استفاده از بسترهایی همچون ماسه، به علت عدم جذب رطوبت و همچنین، عدم امکان ضدعفونی شدن مناسب و بستر خاک اره به علت کوچکی و امکان خورده شدن توسط پرنده، ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود.

کاغذ یا مقوا نیز در جذب رطوبت، به‌خوبی عمل نکرده و به‌دلیل ضخامت کم، همیشه سرد و سفت می‌باشند.

 

پرورش بوقلمون

غذا:

به دلیل بی‌استعدادی و کم‌هوشی جوجه بوقلمون‌ها، پرورش‌دهنده باید برای فراگیری نحوه خوردن و آشامیدن این پرنده‌ها دقت و حوصله فراوانی داشته باشد. این جوجه‌ها روزی ۲ بار به غذا نیاز دارند. پرورش‌دهنده باید در پرکردن ظرف دانه‌خوری جوجه‌ها دقت کند تا ظرف بیش از حد پر نشده و دانه بر روی زمین ریخته نشود. این ظرف‌ها باید به گونه‌ای پر شوند که در مرتبه بعدی مقداری دانه در ظرف باقی بماند. ظرف غذاخوری این پرندگان باید هفته‌ای یکبار ضدعفونی شود. در صورت آلودگی دانه‌ها با مدفوع این پرندگان، دانه‌ها را دور بیندازید. برای افزایش کیفیت تغذیه و همچنین، افزایش میل جوجه‌ها به خوردن غذا، می توانید باقیمانده میوه و سبزیجات؛ جو خرد شده؛ شیر؛ تخم مرغ پخته و قطعه قطعه شده و یا غذای سبز را به وعده‌های غذایی آنها اضافه نمایید.

 

جوجه بوقلمون

برای موفقیت در پرورش بوقلمون رعایت چه نکاتی الزامی است؟

    1. شرکت در کلاس‌های آموزش پرورش بوقلمون بسیج سازندگی و آشنایی با زیر و بم‌های پرورش بوقلمون قبل از شروع کار
    2. انجام کار قطعه بندی و بسته بندی توسط خود پرورش دهنده، به منظور حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌های مربوطه
    3. صادر کردن بوقلمون‌های پرورش یافته به کشورهای همسایه در صورت وجود شرایط و بازار فروش مناسب
    4. رعایت اصول بهداشتی با شست و شو و ضدعفونی کردن لانه و وسایل مختلف پرورش بوقلمون برای پیشگیری از بروز بیماری لمون
    5. قبل از اقدام متقاضی به خرید زمین برای پرورش بوقلمون، بهتر است کروکی و محل پرورش را به کارشناسان “اداره صدور پروانه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی” در مرکز استان ارائه داده تا از راهنمایی و مشورت آنها بهره مند شود.



      بیشتر بخوانید:


      [su_posts template=”templates/list-loop.php” posts_per_page=”10″ tax_term=”312″ order=”desc” orderby=”rand”]
4/5 - (10 امتیاز)