آموزش جوجه کشی از تخم مرغ تا پرورش مرغ

 

پرورش مرغ یکی از کارهای جذاب و سرگرم کننده و درآمد زا  است. به راحتی  می توان این کار را با استفاده از تجهیزات ساده و ارزان شروع کرد.

برای پرورش مرغ محلی و بومی احتیاجی  به تجهیزات پیشرفته و حرفه ای ندارید اما با استفاده از تجهیزات پیشرفته  راندمان تولید به طرز  قابل توجه ای افزایش پیدا خواهد کرد با توجه به اینکه مرغ های بومی مقاومت بیشتری در مقابل بیماری ها در مقابل با مرغ های صنعتی دارند، اما با این حال  رعایت بهداشت و زدن واکسن می توان تلفات را به حداقل برساند .

همچنین مرغ های بومی از مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما برخوردار هستند به همین دلیل موجب کاهش زیان ناشی از تلفات می شود.

از دیگر برتری های پرورش مرغ خانگی نسبت به مرغ های صنعتی این است که از ضایعات و تلفات غذاهای رستوران ها نیز برای تغذیه این پرندگان می توان استفاده کرد.

 

چکیده مقاله

پرورش و جوجه کشی مانند شغل های دیگر دردسر و سختی های خودش را دارد اما با رعایت مواردی از این دشواری کاسته می شود .

 در این مقاله موارد ویژه و کاربردی  جهت پرورش بهتر  ارائه خواهد شد، مراحل تهیه تخم نطفه دار، دستگاه جوجه کشی مناسب ، بالا بردن راندمان جوجه کشی، تغذیه و مراقبت از جوجه های یک روزه و… که همه این موارد در این مقاله شرح داده شده است .

 

پرورش مرغ در حیاط خانه

بهتر است بدانید که استفاده از چند مرغ و خرورس در حیاط خانه موجب کاهش هزینه در مصرف گوشت و تخم مرغ  می شود.

نکته مثبت این نگهداری این است که ، مرغ و خروس خانگی دارای گوشت و تخم مرغ کاملا ارگانیک و طبیعی هستند، بر خلاف مرغ های صنعتی که غذایی هورمونی و تقریبا شیمیایی مصرف می کنند، می توانند به غیر از خوردن سبزیجات، خاک داخل باغچه را زیر و رو می کنند و از حشرات و کرم های موجود در خاک و گل تغذیه کنند و تمام نیاز های غذایی خود ( پروتئین، ویتامین، املاح و مواد معدنی و غیره) را از همان طریق به دست بیاورند.

 در نتیجه یک تغذیه سالم به بدن آنها که در مقابل موجب تولید تخم و گوشت سالم تر می شود.

آن دسته از کسانیکه از این روش برای نگهداری از مرغ و خروس ها میکنند اعتقاد دارند علاوه بر این امتیازات ذکر شده صدای مرغ و خروس در حیاط منزلشان طبیعت زیبایی را برایشان تداعی میکند.

 

مزایای پرورش مرغ در حیاط خانه

 

مزایای پرورش مرغ در حیاط خانه

فراهم شدن تخم مرغ تازه

لذت خوردن تخم مرغ تازه حس خوبی به شما می دهد . زیرا می دانیم که مرغ ها غذای سالمی مصرف کرده اند پس سرشار از ویتامین های  مغذی و تازه است. بر خلاف تخم مرغ هایی که زمان طولانی در فروشگاه ها می مانند و مواد داخل آنها خواص کمتری دارد،

داشتن یک منبع غذایی سالم

مرغ های خانگی می توانند روزانه به مدت 2 سال تخم مرغ تازه برای شما فراهم کنند و بعد از این دوره که از تخمگذاری آن ها کاسته شد،می توانید سر بریده و از گوشت مقوی آنها که میتواند نیاز های بدن شما را برآورده کند بهرمند شوید.

 

نگهداری  از جوجه

هنگامی که مرغ ها جوجه دار می شوند، خواهید دید که جوجه ها بهترین حفار باغچه منزلتان هستند و تمام حشرات و کرم های زیر خاک را پیدا کرده و می خورند .

 

نگهداری از جوجه

آموزش جوجه کشی مرغ

غربالگری تخم های نطفه دار

ابتدا باید تخم نطفه دار  تهیه کنید، زمان خرید تخم های نطفه دار برای جوجه کشی باید به موارد زیر توجه داشته باشید :

  • تخم های ترک خوردهو یا شکسته شده جوجه نخواهند شد، زیرا شکاف ایجاد شده باعث فاسد شدن آن شده است
  • تخم های که آلوده به مدفوع و یا خونی شدن برای جوجه کشی مناسب نیستند، به این دلیل که وجود این  مواد بر روی پوسته تخم موجب از بین رفتن سطح محافظ تخم و در نتیجه ورود میکروب ها به درون تخم خواهد شد.
  • تخم های خیلی بزرگ و خیلی کوچک تبدیل به جوجه نخواهند شد از آنها برای جوجه کشی استفاده نکنید زیرا اگر هم جوجه دهند جوجه های بدست آماده فلج و یا دارای عارضه جسمانی هستند.

میزان کیفیت تخم های نطفه دار حاصل تغذیه و شرایط مرغ و خروس های مولد دارد.

 

تخم های نطفه دار

ضد عفونی تخم های نطفه دار

 قبل از اینکه تخم های نطفه دار داخل دستگاه جوجه کشی گذاشته شود باید آنها را به دقت پاکسازی و ضدعفونی شود.

 جهت پاکسازی تخم ها بهتر است از یک پارچه خشک و تمیز استفاده شود، به این دلیل که خیس شدن تخم ها باعث از بین رفتن سطح محافظ بیرونی خواهد شد و در شرایطی که ناچار به شستن تخم ها شدیم، حتما از آب گرم استفاده کنید، از اب با حداقل 37 درجه سانتی گراد جهت شستشو استفاده کنید.

بهتر است تخم ها را ضد عفونی نکنید اما در شرایطی که نیاز بود از مایع فرمالین و پرمگنات پتاسیم استفاده شود

به این صورت که پس از پاکسازی تخم ها و قرار دادن آنها در محظه ای مناسب مقداری مایع فرمالین روی پرمگنات پتاسیم بریزید.

 به طور نرمال هر متر مکعب 15 گرم پرمگنات پتاسیم و 30 میلی لیتر مایع فرمالین مورد استفاده قرار می گیرد .

 ترکیب شدن این دو موجب آزاد شدن گاز فرمالدهید می شود، این گاز سمی است پس در حین انجام این مراحل باید به ایمنی خودتان توجه کافی داشته باشید.

خرید و آماده سازی ماشین جوجه کشی

اگر بار اولی است که قصد استفاده از دستگاه جوجه کشی را دارید، بهتر است که  یک دستگاه جوجه کشی مناسب برای جوجه کشی بخرید.

دستگاه جوجه کشی

در ادامه باهم می خوانیم که یک دستگاه جوجه کشی مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد :

 

1- دستگاه جوجه کشی باید دست کم بتواند دما و رطوبت مورد نیاز و همچنین چرخش خودکار تخم ها و تهویه اتومانیک را داشته باشد.

 

2- بدنه دستگاه جوجه کشی یکی دیگر از مواردی است که باید در هنگام خرید به آن توجه کرد ، دستگاه های با بدنه فلزی مناسب جوجه کشی نیستند ، زیرا در گذر زمان دچار پوسیدگی شده و موجب فرسوده شدن دستگاه می شود در عوض میتوانید از دستگاه هایی که از بدنه PVC ساخته شده  استفاده کنید که طول عمر خوبی دارند.

 

3- به ضمانت نامه و خدمات پس از فروش دستگاه توجه داشته باشید و همچنین داشتن اطلاعات کافی از سازنده دستگاه پیش از خرید شما را در انتخابی بهتر کمک خواهد کرد.

 

4- دستگاهی را انتخاب کنید که در زمان قطعی برق با منبع انرژی دیگری (مانند باتری خودرو ) به کار خود ادامه دهد.

 

5-موتور چرخش و موتور تهویه و المنت ها باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند نقص هرکدام در حین جوجه کشی باعث ناکام شدن شما در مرحله جوجه کشی شده و جوجه ها از بین میروند.

 

 

نکته مهم اگر دستگاه خود را قبلا تهیه کرده اید ؛ پیش از شروع به جوجه کشی دستگاه را یک تا دو روز تست کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید.

 

دمای پیشنهادی 37.7 درجه سانتی گراد است و رطوبت 60 درصد را بر روی دستگاه تنظیم کنید.

 

باید بدانید که مرغ ها با نژاد گوناگون نیازمند دما و طوبت مرتبط با خود را دارند پس قبل از تنظیم این قسمت در مورد تخم های خود اطلاعات کافی کسب کنید.

بعد از گذشت 24 ساعت دما و رطوبتی که تنظیم کرده بودید باید روی همان مقدار اولیه باقی مانده باشد

تا بتوانید عملیات جوجه کشی را آغاز کنید در غیر این صورت با سازنده دستگاه تماس بگیرید و مشکل را گزارش دهید .

توجه : در صورتی که از دستگاه قبلا جوجه کشی کردید حتما قبل از شروع فرآیند جدید جوجه کشی آن را پاکسازی و ضد عفونی کنید چرا که در صورت وجود میکروب و عوامل بیماری زا در دستگاه موجب آسیب به جوجه های تازه می شود .

 

در صورتی که از دستگاه با بدنه فلزی استفاده میکنید در زمان پاکسازی دقت کافی داشته باشید چرا که احتمال اتصال قطعات باهم وجود دارد. اما در صورتی که بدنه دستگاه PVC  باشد میتونید با خیال راحت آن را به طور کامل شستشو دهید .

 

تخم مرغ در داخل ماشین جوجه کشی 

نطفه سنجی تخم ها پس از یک هفته

 بعد از یک هفته از شروع جوجه کشی باید تخم ها را از لحاظ نطفه سنجی بررسی کنید.این بخش بسیار مهمی است که نباید آن را فراموش کرد.

 

چرا که ممکن است تعداد زیادی از تخم های بدون نطفه درون دستگاه فاسد شوند و در نتیجه باعث انفجار تخم ها شده و میکروب درون آن ها دستگاه و سایر تخم ها را آلوده کند و اثر منفی در جوجه کشی ایجاد شود.

 

برای آزمایش نطفه سنجی نیاز به دمای 33 درجه محیط دستگاه دارید.منظور دمایی است که دستگاه در آن قرار دارد پس این دما را با دمای داخل دستگاه اشتباه نگیرید.

 

سپس بعد از رسیدن محیط به دمای اشاره شده اتاق را خاموش کرده و هیچ نوری وارد محیط نشود و کاملا تاریک باشد.

 

در ادامه شانه ها را از دستگاه تک تک بیرون بیاورید و تخم ها را به وسیله چراق قوه یا فلش گوشی و یا نطفه سنج بررسی نمایید.

 

خب حالا باید به دقت نگاه کنید که اگر رگ های خونی و موجود تاریک اما متحرک درون تخم بود پی خواهید برد که این تخم نطفه دار است اما در صورتی که موجود تاریک تحرک نداشت یعنی نطفه وجود نداره و باید سریع این تخم را از دستگاه خارج کرد.

 

 نوربینی تخم 

نطفه سنجی

 

انتقال از ستر به هچر

 روز هجدهم از جوجه کشی تخم ها را برای انتقال به سبد هچر با دما و رطوبت قبلی یعنی 37.2 درجه و رطوبت 70 درصد آماده کنید

اگر از دستگاه اتوماتیک که ستر و هچر را باهم انجام میدهد استفاده میکنید دیگر نیاز به تنظیم مجدد دما و رطوبت ندارید .

جوجه های متولد شده بعد از دوره هچ 

آماده سازی بستر جوجه ها

در شرایط مناسب جوجه ها پس از گذشت 21 روز  از تخم ها خارج می شوند

 بستر و تجهیزات مورد نیاز  را یک هفته قبل از تولد جوجه ها آماده کنید.

درجه حرارت محیط نگهداری بین 33 تا 36 درجه باشد و برای هر 12 عدد جوجه 1 دانخوری و آبخوری قرار دهید.

با استفاده از یک بستر مناسب مانند پوشال نرم و یا بستر مخصوص طیور (حاوی آنتی بیوتیک و جذب بو و رطوبت) که می توانید آن را از فروشگاه دیجی جوجه تهیه کنید، مکانی نرم و گرم را برای پرورش فراهم کنید .

 

انتقال جوجه ها از دستگاه به بستر

تا 24 ساعت پس از تولد جوجه ها باید در دستگاه بمانند چرا که بدن ضعیف آن ها نیاز به تقویت دارد و دما و رطوبت محیط داخل دستگاه برای جوجه ها بسیار ایده آل است و در طول این زمان آن ها از مواد مغذی در زرده که در بدنشان ذخیره شده استفاده میکنند و نیازی به تغذیه در  این 24 ساعت نیست.

بعد از گذشت 24 ساعت جوجه هارا از دستگاه خارج کرده و به بسترشان منتقل نمایید ،نکته : به دلیل خیس بودن بدن جوجه ها بهتر است از سشوار استفاده کنید تا احتمال سرما خوردگی در آن ها بالا نرود.

بیشتر بخوانید:


5/5 - (7 امتیاز)